I’M STILL HERE
Instruktør Walter Salles står bag ’I’m Still Here’ – en gribende og Oscar-belønnet fortælling om mod, kærlighed og overlevelse.
![]() |
Hvad sker der, når et land forsøger at glemme sin egen fortid – og en familie nægter at lade det ske?
Med ’I’m Still Here’ vender den brasilianske mesterinstruktør Walter Salles blikket mod et af de mørkeste kapitler i Brasiliens historie: militærdiktaturets år.
Filmen, som vandt prisen for Bedste internationale film ved årets Oscar-uddeling foran blandt andre danske ’Pigen med nålen’, er et dybt bevægende drama om en kvinde, der nægter at lade sandheden gå tabt. Med sin skildring af tab, mod og erindring er ’I’m Still Here’ blevet hyldet verden over som et mesterværk i menneskelig styrke og empati.
I filmens pressemateriale fortæller Walter Salles om arbejdet med filmen, samarbejdet med hovedrolleindehaver Fernanda Torres og om den virkelige historie, der inspirerede fortællingen.
En familie midt i en nation i krise
Brasilien, 1971. Politikeren Rubens Paiva forsvinder sporløst efter en vilkårlig arrestation. Tilbage står hans hustru Eunice, mor til fem, der må samle resterne af sit liv og beskytte sine børn i en tid præget af frygt og statslig undertrykkelse.
Historien bygger på Marcelo Rubens Paivas erindringer om sin mor og deres families kamp for at overleve – og for at bevare håbet.
![]() |
Walter Salles fortæller:
“Da jeg første gang læste ’I’m Still Here’, blev jeg dybt berørt. For første gang blev historien om de forsvundne under det brasilianske diktatur fortalt gennem øjnene på de efterladte – i én kvindes erfaring lå både fortællingen om at leve med tab og et spejl af en hel nations sår.”
"I én kvindes erfaring lå både fortællingen om at leve med tab og et spejl af en hel nations sår.” |
Salles kendte selv den rigtige familien Paiva, fra han var ung og beskriver, hvordan mødet med dem satte dybe spor:
“Jeg lærte Paiva-familien at kende i slutningen af 1960’erne, da jeg vendte hjem til Rio efter nogle år i udlandet. Jeg tilbragte en del af min ungdom i deres hus – et sted, hvor jeg opdagede ny musik, hørte passionerede samtaler om politik og mødte mennesker, der kom til at præge mig. Deres hjem fik mig til at forstå, at verden var langt større, end jeg havde troet.”
Eunice Paiva – en kvinde, der nægtede at tie
I centrum af ’I’m Still Here’ står Fernanda Torres – en af Brasiliens mest anerkendte skuespillere, kendt for både film, teater og tv, og tidligere vinder af prisen for Bedste kvindelige hovedrolle ved filmfestivalen i Cannes. I Walter Salles’ film spiller hun Eunice Paiva, en mor, der nægter at lade sig tie ihjel. Gennem Torres’ intense og nuancerede portræt bliver Eunice symbolet på den stille, men urokkelige modstandskraft, der vokser ud af sorg og tab.
"For mig handler filmen om, hvordan hendes personlige kamp for at genopbygge sin families hukommelse flettes sammen med et helt lands søgen efter at huske sin egen historie." |
Walter Salles fortæller, hvorfor han valgte at fortælle historien gennem Eunices øjne:
“Marcelo Paivas bog inviterer os til at se historien gennem Eunices øjne. I centrum står en kvinde, der må genopfinde sig selv, afvise det, skæbnen pålægger hende, og bryde med de patriarkalske bånd i brasilianske familier. For mig handler filmen om, hvordan hendes personlige kamp for at genopbygge sin families hukommelse flettes sammen med et helt lands søgen efter at huske sin egen historie. Det sammenfald mellem det private og det kollektive var en af grundene til, at jeg måtte fortælle denne historie.”
![]() |
Om samarbejdet med Fernanda Torres siger Salles:
“Fernanda er en skuespiller med en sjælden intelligens, der kommer af hendes dybe forståelse for sine karakterer. Hendes mod til at kaste sig ud i roller uden sikkerhedsnet er bemærkelsesværdigt.”
Som en filmisk cirkel bliver Eunice i filmens sidste del portrætteret af Torres’ egen mor, Fernanda Montenegro – en levende legende i brasiliansk film og Oscar-nomineret for sin præstation i Walter Salles’ tidligere film ’Central Station’ (1998). Det giver, som Salles selv siger, historien en særlig resonans:
“’I’m Still Here’ er en film om en familie, skabt af en filmfamilie – Fernanda Torres og Fernanda Montenegro, Daniela Thomas – der producerede filmen – og mig. Og nu vokser familien med nye samarbejdspartnere.”
"’I’m Still Here’ er en film om en familie, skabt af en filmfamilie." |
Når fortiden taler til nutiden
Selv om ’I’m Still Here’ udspiller sig i 1970’ernes Brasilien, er filmen alt andet end en historisk parentes. Under arbejdet oplevede Walter Salles, hvordan landets politiske klima, under Jair Bolsonaros styre, igen begyndte at minde om diktaturets år – og hvordan kampen for sandheden stadig er aktuel.
“Da vi begyndte at udvikle filmen, bevægede virkeligheden i Brasilien sig faretruende tæt på fortiden. Det gjorde det desto mere presserende at fortælle denne historie,” fortæller Salles.
![]() |
Han peger på, at filmens tema om statens magt over individet rækker langt ud over Brasiliens grænser:
“’I’m Still Here’ viser, hvad der sker, når staten trænger helt ind i en families kerne og bestemmer, hvem der får lov at leve eller dø. I dag ser vi nye former for autoritarisme vokse frem – ikke kun i Brasilien, men i verden. Derfor er filmen ikke kun en fortælling om fortiden, men en advarsel om nutiden.”
"Filmen er ikke kun en fortælling om fortiden, men en advarsel om nutiden.” |
For Salles er ’I’m Still Here’ ikke blot et tilbageblik på militærdiktaturets mørke i Brasilien, men også en aktuel påmindelse om, hvordan fortidens sår stadig kan kaste skygger over nutidens og fremtidens samfund. Filmen understreger vigtigheden af at huske, fortælle og kæmpe for retfærdighed – også når autoritære tendenser igen rejser sig.
![]() |
Oscar-glans og global genklang
Med ’I’m Still Here’ har Walter Salles endnu engang skrevet sig ind i filmhistorien. Filmen modtog Oscar’en for Bedste internationale film, hvor den blandt andet vandt over den danske Pigen med nålen. Ved prisuddelingen blev Fernanda Torres også hædret med en Oscar-nominering for Bedste kvindelige hovedrolle for sin præstation som Eunice Paiva – et portræt, der med sin stille styrke og emotionelle dybde har gjort et varigt indtryk på både publikum og kritikere verden over.
Selv har Salles fortalt, at han ønskede at skabe en film, hvor erindring ikke blot bliver et tema, men en måde at leve videre på:
“Når fortiden taler til nutiden, er det ikke kun for at genkalde smerte, men for at finde en vej til at hele – både som individ og som samfund.”
’I’m Still Here’ står tilbage som et bevægende portræt af en kvinde og en nation, der nægter at tie – og som minder os om, at kampen for at huske også er en kamp for at leve.
Walter Salles nye film 'I'm Still Here' kan ses i biografen nu til halv pris med Biografklub Danmark.
Kilde: I’m Still Here production notes, Gullane
Husk, at du kan opleve ’I’m Still Here’ og andre kvalitetsfilm i biografen til halv pris med et medlemskab hos Biografklub Danmark ↓

















